Novosti

PDR popravak

Jeftiniji od lakiranja čitavog auta nakon tuče
Objavljeno: 16.7.2019.
PDR popravak
Lim je tanji od milimetra, a padajući komadi leda oštećuju ga ostavljajući udubljenja za sobom – srećom, postoji tehnika hladnog izvlačenja kojom spretne majstorske ruke naprave popravak bez potrebe za lakiranjem čitavog automobila

Zasigurno najgora vremenska nepogoda po vozača zove se tuča i izaziva stres zbog straha od skupih popravaka. Vlasnici vozila koji nemaju kasko osiguranje posebno su osjetljiva skupina i iz svog džepa moraju platiti skup popravak. Nekada su se automobili nakon tuče limarski dorađivali i lakirali čitavi, no upotrebom novih tehnologija u kombinaciji sa spretnim rukama i zanatskim radom usavršen je postupak hladnog ravnanja PDR - Paintless Dent Repair ili u prijevodu, popravak udubljenja bez lakiranja.

Poplava i tuča su najgore nepogode za automobil. Kada pada tuča, komadi leda veličine oraha za sobom ostavljaju udubljenja. Ponekad koncentrična, ponekad nepravilnog oblika, primjerice ako nekoliko komada leda udari na gotovo isto mjesto, doslovce unakaze lim automobila. Postoji tehnika hladnog izvlačenja tijekom koje se koriste posebni alati – šipke i posebne tiple s ljepilom. Iako postoji mit o “izvlačenju na vakuum” to je samo mit. Majstor prilazi udubljenju kada god je moguće šipkom, odozdo, ravnajući neravninu. Zvuči pragmatično i jednostavno, ali nije tako.

Šipke kojima se radi popravak imaju različite oblike vrhova, što olakšava popravak raznih vrsta udubljenja. Posao nije nimalo lagan, jer traži veliko znanje i iskustvo ali, iznad svega, vještu ruku i oštro oko. Ako od stotinu ljudi petorica mogu biti vrhunski autolakireri, možda jedan od može uspješno raditi PDR. Ukratko, riječ je o najdelikatnijem majstorskom poslu koji uopće ima veze s automobilima. Taj posao je vrlo kompliciran, traži visoku koncentraciju i jako spretne ruke, baš kao i snalažljivost s obzirom da udubljenjima ponekad zaista nije lako prići alatom. Zato se uvijek treba obratiti profesionalcima.

Alat izgleda jednostavno – to je kofer prepun raznih šipki izrađenih od žilavog čelika. Tu su i pištolj s vrućim ljepilom i razne plastične tiple. Naime, kada se udubljenju ne može prići s donje strane, majstor lijepi tiplu na samo udubljenje i izvlači polugom ili poteznim kliznim čekićem (zovu ga i ruskim čekićem) te kasnije dorađuje izravnati dio plastičnom stapkom i čekićem. Ovaj je posao često mobilan jer svi alati stanu u prtljažnik automobila, iako ponekad posebni stolovi i nosači također moraju biti sastavni dio radionice. Naime, ponekad je dio potrebno demontirati s automobila kako bi se mogao popravljati na stolu. Dakle, poklopci motora, vrata ili blatobrani ponekad se moraju demontirati.

PDR popravak jako je koristan kod automobila koji imaju oštećenja s parkirališta. Znate onu vrstu ljudi koja nemarno otvara vrata i udara u vaš auto ostavljajući udubljenja? Baš to može se popraviti PDR tehnikom. Osim što je oštećenje duguljasto i okomito, nema neke velike razlike od oštećenja nastalih tučom. Doduše, često je potrebno i lakiranje jer se kod takvih oštećenja dogodi da se ostruže i lak. Svejedno, PDR je jako koristan i kao priprema za lakiranje jer nema potrebe za upotrebom velike količine kita, pa je popravak kvalitetniji i bolji.

Dogodi se da tijekom PDR popravka puknu, primjerice, kopče koje drže obloge vrata ili oblogu krova. Pravi PDR majstor iza sebe sve ostavlja kako je i bilo i uvijek nosi kofer sa svim tipovima kopči za sve marke automobila. To razlikuje profesionalce od onih koji samo dođu, časkom naprave posao, a kasnije imate problem sa cvrčcima u plastici ili s oštećenim oblogama u autu. U tom slučaju je šteta puno veća! Da ne spominjemo aluminijske dijelove karoserije s kojima je još teže raditi. Naime, aluminij je mekan i kod izravnavanja treba biti odmjeren i precizan jer inače može napuknuti. Novi aluminijski dio uvijek je puno skuplji od čeličnog. Iskustvo je ovdje – presudno.

PDR popravak štedi vrijeme i novac, ali i čuva okoliš. Za lakiranje automobila potrebno je nekoliko dana, a izravnavanje je u pravilu gotovo unutar jednog dana. Računa se da je PDR popravak oko 30 posto jeftiniji od posla lakiranja oštećenog dijela. Trošak popravka je dakle puno manji, a auto ostaje “prvi lak” što mu čuva vrijednost kao rabljenom.